Kdy a jaký doklad je prodávající povinen vystavit zákazníkovi
Jedna účtenka, nazývaná též paragon, nebo zjednodušený daňový doklad, malý kousek papíru, ale málokdo si dokáže představit, jak je to složitý dokument a musí být vystaven v souladu hned se šesti zákony.
- EET účtenka (podle Zákona o evidenci tržeb)
- Doklad o koupi (podle Zákona o ochraně spotřebitele)
- Daňový doklad (podle Zákona o DPH)
- Povinnost vystavit zákazníkovi účtenku (podle Živnostenského zákona)
- Zákon č. 539/1992 Sb., §39 odst. 2, Puncovní zákon
- Zákon 307/2013 Sb., o povinném značení lihu
EET účtenka
EET účtenka není plnohodnotný doklad, který splňuje všechny náležitosti dokladu o koupi pro spotřebitele. EET účtenka musí obsahovat:
- fiskální identifikační kód (nebo podpisový kód pokladny, pokud zrovna nejde internet)
- bezpečnostní kód poplatníka
- označení provozovny, v níž je tržba uskutečněna
- označení pokladního zařízení, na němž je tržba evidována
- pořadové číslo účtenky
- datum a čas (v sekundách) přijetí tržby (nebo vystavení účtenky, pokud byla vystavena dříve)
- celkovou částku tržby
- a zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Dle § 18 odst. 1 písm. b) a § 20 zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Dohledovým orgánem je Finanční správa ČR a Celní správa.
Nákupní doklad o koupi
Vystavuje se na žádost a pro potřeby zákazníka, aby věděl, kdo, kde, kdy, co a za kolik mu prodal. Doklad musí obsahovat:
- datum uskutečnění prodeje
- označení či popis zboží
- jeho kupní cenu
- identifikační údaje prodávajícího (jméno a příjmení živnostníka, nebo název prodávajícího, jde-li o obchodní společnost)
- identifikační číslo (IČ)
- jeho sídlo
- údaj o tom, že prodávané zboží je použité
- nebo trpí vadou, pro kterou byla poskytnuta sleva z kupní ceny
Dle § 16 a § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dohledovým orgánem je Česká obchodní inspekce.
Daňový doklad
Pokud je prodejce plátce DPH, musí vystavit zákazníkovi na požádání i daňový doklad. Jde-li o cenu nižší, než 10tis. Kč, pak stačí zjednodušený daňový doklad a ten musí obsahovat:
- Jméno a příjmení, nebo název prodávajícího
- Jeho sídlo, nebo adresa provozovny
- Daňové identifikační číslo (DIČ)
- Cenu včetně sazby DPH, nebo sdělení, že jde o plnění osvobozené od DPH
- Datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP)
- Datum vystavení
- Evidenční číslo dokladu
- Rozsah a předmět plnění (název zboží, služby
Důe § 29 a násl. Zákona o DPH. POZOR! Pokud tyto náležitosti uvedete a nejste plátce DPH, tak musíte podat přiznání a daň státu odvést, ale příjemce si nemůže uplatnit odpočet na vstupu!
Účtenka podle Živnostenského zákona
Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno (§ 31 odst. 14):
- označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením
- identifikačním číslem osoby (bylo-li přiděleno)
- datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby
- druh zboží nebo služby
- cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak
Pokud odmítnete na žádost zákazníka vydat doklad o prodeji zboží, nebo poskytnutí služby, nebo neuvedete zákonem stanované údaje, dopouštíte se přestupku podle § 62 odst. 1 písm. r).
Dohledový orgán Živnostenský úřad.
Kolik tedy vlastně dostane zákazník účtenek při nákupu?
Jednu, v extrémním případě i tři.
Dostanu účtenku automaticky, nebo na požádání?
EET účtenka musí být vystavena automaticky a před přijetím evideované tržby a umístěna do zóny zákazníka, aby s ní mohl volně manipulovat. Doklad o koupi a Daňový doklad prodejce vystaví na požádání.
Se dvěmi účtenkami se nejčastěji setkáte v trafikách, které tisknou "malou" EET miniúčtenku, která odpovídá náležitostem dle Zákona o evidenci tržeb a na požádání Vám prodejce vytiskne "velkou účtenku". Je to hned ze dvou důvodů. Rychlost obsluhy a úspora papíru.
Elektronické účtenky
Elektronická účtenka byla původně určena pro elektronické obchody, když měly ještě povinnost evidovat tržby hrazené platební kartou. V dnešní době se tak s ní setkáte u těchto obchodů spíše už jen v souvislosti s dárkovými poukazy a šeky.
Některé pokladní systémy využily možnost vystavovat elektronické účtenky i při běžném kontaktu se zákazníkem v obchodě. V takovémto případě si musí obchodník vyžádat nejprve souhlas zákazníka s vystavením elektronické účtenky. Finanční správa se však nestaví k tomuto způsobu vystavování účtenek pozitivně.
Finanční správa ČR k tomu doslova říká:
Přestože z výše uvedeného vyplývá, že vystavení účtenky v elektronické formě je obecně možné, musí dle názoru Finanční správy v případě, kdy jsou oba aktéři transakce (zákazník a poplatník) fyzicky přítomni, na základě volby zákazníka, vždy existovat možnost vystavení účtenky v jiné než elektronické formě. Předpokládáno je pak vystavení účtenky v tištěné podobě. Zákon teoreticky nevylučuje vystavení účtenky i opsáním povinných údajů z pokladního zařízení ručně. Finanční správa však takový způsob vystavení účtenky poplatníkům nedoporučuje, neboť se s ohledem na rozsah a složitost některých údajů, vystavují značnému riziku chybného nebo nečitelného uvedení povinných údajů na účtence a tím i riziku udělení pokuty.
Finanční správa upozorňuje, že případné vystavení elektronické účtenky zákazníkům, kteří o tuto formu vystavení účtenky neprojeví zájem, by představovalo obcházení smyslu ZoET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě. Pokud Finanční správa v rámci kontrolní činnosti zjistí vystavování účtenky v rozporu s vůlí zákazníka, bude takové jednání považovat za situaci, kdy účtenka nebyla vystavena v souladu se ZoET a při udělení pokuty bude takové porušení povinností možné vyhodnotit jako porušení povinností vykazující vysokou míru závažnosti, což bude mít zásadní vliv na výši udělené pokuty
Celé znění zde: Elektronická účtenka.pdf
Přidat komentář
Přehled komentářů
-
Potvrzení o zaplacení zálohy
15. 5. 2024 16:35:42 | Lenka
Dobrý den, uhradila jsem převodem na účet dceři plavání. Požádala jsem o potvrzení o zaplacení a bylo mi řečeno, že při platbě převodem potvrzení nevystavují, jen při platbě v hotovosti. Já ale potvrzení potřebuji kvůli pojišťovně a vlastně i pro sebe když jsem za službu zaplatila. Děkuji za odpověď
-
Re: Potvrzení o zaplacení zálohy
15. 5. 2024 18:17:22 | Libor Jiránek
Dobrý den, jako doklad vám bude určitě stačit i výpis z vašeho účtu.
-
Opětovné vytisknutí paragonu
13. 5. 2024 13:55:27 | Radka
Dobrý den. Byla jsem koupit dceři boty k narozeninám. Účtenku jsem vložila do peněženky, která mi o dva dny později byla odcizena. Uvědomila jsem si to až nyní, po měsíci, kdy jsem dceři boty předávala. Mohu požádat obchod o ještě jedno vytisknutí v případě, že vím datum, kdy nákup proběhl? Děkuji.
-
Re: Opětovné vytisknutí paragonu
13. 5. 2024 15:52:28 | Libor Jiránek
Dobrý den, požádat o vytištění kopie účtenky samozřejmě můžete. Záleží ale na tom, jestli obsluha má povolený přístup ke kopiím účtenek. Pokud jste platila kartou, tak vám stačí místo účtenky výpis z účtu, na kterém je platba uvedena.
-
Jaké doklady musím vystavit při prodeji aplikace
8. 5. 2024 15:17:18 | Nicol
Dobrý den, chtěl abych se optat, jaké doklady musím vystavit při objednávce/platbě za přihlášení do odběru aplikace. Bude stačit faktura, nebo musím mít objednávku i fakturu? Děkuji pěkně, Nicol
-
Re: Jaké doklady musím vystavit při prodeji aplikace
8. 5. 2024 21:45:29 | Libor Jiránek
Dobrý den, jakýkoli doklad (fakturu, paragon, pokladní doklad...) a objednávkou jen zdůvodníte vystavení tohoto dokladu, kdyby to někdo rozporoval. Někteří zákazníci ani doklad nechtějí, tak jim je ani nemusíte tisknout. Pouze platbu zaevidujete pro výpočet daní. Pravděpodobně budete mít k odběru aplikace i nějaké SW řešení nabídky (katalogu) s možností objednání a v něm můžete doklad rovnou elektronicky vystavit. Pokud ho nemáte, tak vám ho umím dodat v kompletním balíčku (web, administrace, DNS, SSL, doména, pošta...) od 135,- Kč bez DPH /měs. (20 produktů vč. variant).
-
Nárok na fakturu za pneu
9. 4. 2024 18:29:13 | Petr Mlynařík
Dobrý den,
v pneuservisu jsem si nechal přezout auto. Po telefonu se předem domluvil na ceně za nákup za pneumatiky s majitelem firmy. Cenu za materiál (pneumatiky) si však ve výsledku majitel účtoval vyšší. Když jsem chtěl fakturu od nákupu pneumatik, řekl mi, že nedává fakturu od svého dodavatele. Dal mi pouze účtenku s rozpisem ceny za službu - přezutí pneu a za 4ks pneumatik. Mám nárok na to, aby mi dal fakturu k pneumatikám? Už i jen kvůli případné reklamaci pneu mám za to, že na to mám nárok. Děkuji a přeji pěkný den. Petr -
Re: Nárok na fakturu za pneu
9. 4. 2024 21:31:25 | Libor Jiránek
Dobrý den, u ústní domluvy je problém, že je neprokazatelná, nebo velmi těžko prokazatelná. O kolik se může lišit prodejní cena od nabídky je tuším v Zákoně na ochranu spotřebitele a je to 10%, nebo 20%. Nebo to bývalo 10% a teď je to 20%. To si můžete dohledat. Problém ale bude ve vašem případě s prokázáním, že původní nabídka byla nižší. U pneumatik je obrovský problém v tom, že byly ceny díky silnému konkurenčnímu boji stlačeny obchodní marže na minimum a obchodníkům pak nezbývá prostor pro pokrytí i jen malých odchylek, např. nákladů na přepravu. Pokud jste dostal účtenku, tak jste dostal řádný doklad. Fakturu potřebuje pouze podnikatel, který si chce dát nákup do účetnictví a částka převyšuje 10tis. Kč. Pokud máte na mysli fakturu, jako jeho pořizovací doklad, tak na tu nárok nemáte. V případě reklamace vám stačí jakýkoli doklad, který prokazuje co jste si koupil, za kolik a u koho. V dnešní době je dostateční i např. výpis z účtu, kde máte pohyb platby kartou. Přeji příjemný zbytek dne.
-
Autoservis - nevystavil fakturu
18. 3. 2024 17:35:30 | Eliška
Dobry den,
Dnes som bola v servise kde pri plateni som pytala fakturu, pan mi povedal ze ak mi ju vystavi bude to 21% navyse (uz podla mojho nazoru na celkom vysoku uctovanu sumu). V tom momente kedze som bola v spechu (a hlavne preto ze tam idem o tyzden znova) som to zaplatila a fakturu nedostala. Samozrejme mi je teraz jasne ze to nebude uplne podla zakona..
Mozem o tyzden ziadat pana o vystavenie faktury spatne (doplatim co bude navyse kvoli DPH - platila som kartou takze mam zaznam o zaplateni). Ak sa pan bude krutit a nebude chciet vystavit spatne fakturu, na koho sa obratit prosim? Dakujem pekne za radu. -
Re: Autoservis - nevystavil fakturu
20. 3. 2024 16:01:50 | Libor Jiránek
Dobrý den, ve výše uvedeném článku máte uvedené konkrétní paragrafy Zákona o ochraně spotřebitele a Živnostenského zákona, podle kterých je vám povinen prodejce na požádání vystavit řádný doklad. Pokud to odmítne, můžete se obrátit na příslušný Živnostenský úřad, nebo ČOI.
-
Stačí jen jedna faktura?
22. 2. 2024 16:00:32 | Daniel
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda-li když vystavím zákazníkovi fakturu se splatnosti 14 dnů a on jí v požadovaném termínu uhradí, tak zde je po uhrazení potřeba mu poslat ještě jednou fakturu, na které je napsáno například "Uhrazeno dne 22.2.2024"?
Předem moc děkuji za odpověď! -
Re: Stačí jen jedna faktura?
22. 2. 2024 17:35:08 | Libor Jiránek
Dobrý den, ne, to není potřeba. Potvrzení úhrady má v jeho bankovnictví a pak i na výpisu z účtu.
-
Objednávka + faktura nebo jen faktura
31. 1. 2024 9:47:47 | Lukáš Sterenčák
Dobrý den,
Začal jsem vyrábět výrobky na míru, objednávku příjmu na základě poptávkového formuláře na webu, nebo pomocí zprávy na sociální síti. Musím vytváře objednávky a párovat je s platbou a fakturou? Nebo stačí jen vytvoření faktury? Reálně si potvrdím zboží se zákazníkem, vystavím fakturu s okamžitou splatností a po úhradě začnu vyrábět. Je tedy potřeba vytvářet dokument s objednávkou nebo to není nutné? Předem děkuji -
Re: Objednávka + faktura nebo jen faktura
31. 1. 2024 12:12:00 | Libor Jiránek
Dobrý den, faktura stačí. Samozřejmě je lepší mít potvrzenou, nebo zákazníkem vytvořenou objednávku, aby pak nerozporoval provedení. Ale fakturu můžete vystavit samostatně. Mým zákazníkům dodávám řešení webových stránek, které už od 170,- Kč/měs. má v ceně napojení na fakturační systém, tzn. zákazníkem vytvořenou objednávku na webu překlopíte přímo do faktury a ta se může rovnou zákazníkovi poslat. Rychlé, jednoduché, praktické.
-
Účtenku, paragon, faktura
25. 1. 2024 10:45:56 | Jitka
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zakládám si zivnost na uklid. Samozřejmě nebudu platce DPH. Musím klientovi vystavit fakturu nebo paragon? Co vlastně vše musím vystavit? Převážně budou platby v hotovosti. Děkuji za odpověď.
-
Re: Účtenku, paragon, faktura
25. 1. 2024 11:13:00 | Libor Jiránek
Dobrý den, stačí, když si zakoupíte v papírnictví paragony a klientovi jej na jeho žádost vydáte. Faktura (velký doklad) je potřeba až nad 10tis. Kč, nebo pokud budete zákazníkovi poskytovat služby hrazené bezhotovostně se splatností. Existují i další možnosti vystavování např. v aplikacích v mobilu, ale to je na delší povídání a naučení vás s nimi pracovat.
-
Kopie o provedené práci
29. 12. 2023 14:24:22 | Libuše
Dobrý den, mám dotaz. Jsem vlastníkem bytu. Společenství sjednalo výměnu stoupaček. Měla jsem podepsat vymenu a stav měřáků. ˇJe řemeslník povinnen me dát kopii , co jsem podepsala?? Děkuji za odpověd.
-
Re: Kopie o provedené práci
29. 12. 2023 23:56:24 | Libor Jiránek
Dobrý den, povinen nevím, to se musíte zeptat právníka. Ale slušný řemeslník vám dá rovnou do ruky kopii toho, co podepisujete. Pokud to odmítne, odmítněte mu to podepsat. Doporučuji si minimálně to, co podepisujete vyfotit mobilem.
-
Výdajivý pokladní doklad u neziskovky-spolku
16. 12. 2023 18:22:27 | Kateřina
Dobrý den, je nezbytné vystavovat jedné osobě ze "spolku" za nákup občerstvení u více prodejců separátní doklad?
Např: maso u řezníka, pivo v pivovaru, pečivo v pekárně nakoupí jedna osoba, které musím vystavit výdajový doklad z pokladny spolku, budu mu vystavovat pro každého prodejce jeden doklad, nebo lze vystavit na jednom dokladu celkovou výši od všech prodejců, kteří budou uvedeni na jednom dokladu?
Moc děkuji -
Re: Výdajivý pokladní doklad u neziskovky-spolku
18. 12. 2023 9:16:01 | Libor Jiránek
Dobrý den, váš dotaz je spíš na daňového poradce. Já jsem se bohužel ve své praxi zatím se stejným případem nesetkal, tak vám neumím poradit. Nicméně pokud tím spolkem myslíte nějaké sdružení živnostníků, tak záleží na tom, jestli má nějakou právní formu, nebo ne. Další možnost mě napadá evidovat na jednoho z nich, na pokladně si nastavit oddělení pro každého z nich a pak si vyjet závěrku DPT a podle jejích výsledků si mezi sebou rozúčtovat a rozdělit tržbu.
-
Jednorázový prodej vlastních obrazu a tištěných obrazu
20. 11. 2023 21:03:50 | gabriel
Dobrý den, dcera ,která ještě není plnoletá chce na festivalu prodávat svoje obrazy a tištěné kopie svých obrazu. Samozřejmě nemá živnost. Jak je to s účtenkou a za kolik může prodat, aby z toho nebyly potíže. Děkuji za odpověď. Gabriel
-
Re: Jednorázový prodej vlastních obrazu a tištěných obrazu
23. 11. 2023 13:38:28 | Libor Jiránek
Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, bohužel ale s autorským právem nemám praktickou zkušenost, pouze nějaké obecné povědomí. Dle veřejně dostupných informací na prodej vlastních uměleckých děl v České republice neexistuje žádný zákon, který by stanovil minimální věk pro prodej uměleckých děl. Pokud tedy máte umělecké dílo, které jste vytvořili sami, můžete ho prodat bez ohledu na svůj věk. Tuto informaci si ale ověřte od někoho kovanějšího.
-
Autorské dílo
13. 11. 2023 1:20:29 | Kateřina
Dobrý den, mám jako fyzická osoba IČ a podníkám ve sféře video záznamů. Na dalších akcích budu potřebovat spolupracovat s malým štábem, jakožto asistencí, ale jsou to většinou lidí, které nemaji IČO, například. Tedy já fakturu vystavuji vždy na svoje fakturační udáje, ale chtěla bych zjistit, na jaké podstatě pak z celkového přijmu můžu zaplatit asistentům, abych to dala do finanční evidenci. Vím, že existuje smlouva o autorské dílo, které tito lidí vlastně vytvoří běhěm takovýchto akcí, ale nenašla jsem informaci jestli můžu jakožto fyzická osoba podnikatel takovouto smlouvu napsat a podepsat. Nebo existuji další způsoby jak lze toto udělat? Nebo spíše musím hledat lidí s IČO ?
Předem děkuji,
K. -
Re: Autorské dílo
23. 11. 2023 13:53:32 | Libor Jiránek
Dobrý den, nejjednodušší by bylo si najít lidi, kteří vlastní ŽL. Oni by vystavili fakturu vám a vy pak finální fakturu zákazníkovi. Pohlídejte si ale Švarcsystém, aby si nezakládali živnost jenom kvůli vám a jejich podnikání neneslo známky pracovního poměru. V takovém případě by bylo lepší sepsat DPP, nebo DPČ. Toto je už ale otázka spíše na kované personalisty.
-
Platnost bankovního výpisu v případě ztráty účtenky a uplatňován
10. 11. 2023 22:14:29 | Mečislav Chorzempa
Dobrý den,
prosím o uvedení zákona, regulace umožňující zákazníkovi předložit výpis z účtu při úhradě platební kartou za zboží, které je později reklamováno.
V mém případě se stalo, že jsem nenašel příslušnou účtenku - paragon a prodejce nechce uznat doklad o úhradě vystavený bankou, který by měl být uznán jako náhradní doklad pro příslušnou reklamaci. Předem děkuji. -
Re: Platnost bankovního výpisu v případě ztráty účtenky a uplatň
11. 11. 2023 17:57:10 | Libor Jiránek
Dobrý den, mělo by to být podle zákona 634/1992 Sb. ochraně spotřebitele. Více vám k tomuto tématu sdělí ČOI, která nad ním vykonává dohled.
-
procentuální sleva na účtence
8. 10. 2023 22:02:56 | Šárka Pocarová
Dobrý den,
prosím musí být viditelná na dokladu od prodejce výše slevy na konkrétní zboží - tj koupím výrobek, je mi nabídnuta sleva 10,ale na vydaném dokladu sleva uvedena není. ani neodpovídá ceně na prodejně.
Děkuju za odpověď
-
Účtenka v potravinách
18. 8. 2023 7:57:16 | Roman Kopačka
Dobrý den.Musí účtenka v potravinách obsahovat mimo zaplacené sumy i váhu zakoupeného zboží?Např. vážený salám a pod.Děkuji za informaci.
-
Re: Účtenka v potravinách
21. 8. 2023 14:51:37 | Libor Jiránek
Dobrý den, ano, určitě a váhu musíte mít ocejchovanou, pokud ji máte propojenou s pokladnou, tak i to musí být certifikované.
-
Faktura Osvč
8. 8. 2023 10:17:39 | Michal
Dobrý den, jsem osvč, neplátce a přeprodávám zboží. Zboží odesílám doravní službou. Pochopil jsem správně že k prodanému zboží nemusím zasílat fakturu o prodeji? Pochopil jsem že stačí vystavit fakturu pro účel mé daňové evidence a zákazník nic nedostane. Je to tak? Děkuji
-
Doklad od obce za služby
30. 6. 2023 8:52:02 | Daniel Oppelt
Dobrý den,
musí obce vydávat nějaký doklad za zaplacené služby. Např. za platbu za odpady nebo za platbu za rezidentské parkování apod?
Platí se kartou po internetu.
Díky. -
Re: Doklad od obce za služby
30. 6. 2023 9:48:20 | Libor Jiránek
Dobrý den, pokud platíte platební kartou, tak vzniká tzv. elektronická stopa. Tzn., že platba je prokazatelná i jinak než předložením vytištěného dokumentu. Bohužel obce fungují jinak, než běžné podnikatelské subjekty a tento segment nemám v podvědomí. Nicméně protože i obce musí vést nějaké účetnictví a evidenci úhrad jednotlivých plátců, tak nevidím problém, proč tomu, kdo něco hradil nevytisknout tento zúčtovací doklad, a pokud by se chtěl někdo odvolávat na ekologii, tak je možné doklad zaslat na vyžádání elektronicky.
-
Re: Re: Doklad od obce za služby
30. 6. 2023 18:30:13 | Daniel Oppelt
Díky.
Elektronická stopa je naprosto neprůkazná. Platí se přes platební bránu a jediná stopa je, že určitá částky zmizela. Informace o tom komu a za co u takové platby naprosto chybí.
Obce digitalizují a přestávají posílat výzvy nebo složenky. Platí se přes portál občana přístupný přes bankovní identitu, kde není žádný dokument ke stažení. Lze pouze zaplatit internetovou kartou.
Doklady si nenechali naprogramovat, takže tvrdí, že nic vystavit nemusí. -
Re: Re: Re: Doklad od obce za služby
30. 6. 2023 19:24:30 | Libor Jiránek
Dobrý den, bydlím v Táboře a výzvy nám zatím chodí a odpady platím příkazem k úhradě, takže jsem na tento problém zatím nenarazil. U platební karty, když něco platím (používám nejčastěji ČSOB), tak mi chodí emaily s pohybem, kde je částka a kde bylo kartou placeno. To u toho systému, který popisujete není? Které obce na takový systém plateb přešly?
-
Prodej tištěných kopií obrazů
23. 6. 2023 21:21:28 | Ondřej Karbiš
Dobrý den,
jezdím prodávat tištěné kopie svých obrazů na různé festivaly na svoji živnost. K platbám hotově vypisuji paragon/daňový doklad, nicméně bych rád zařadil i platby kartou/převodem přes QR kod a netuším, jak je to s doklady pro tento typ plateb. Ať už při využití terminálu, který by měl být schopen lidem odeslat doklad e-mailem, případně při platbě například přes QR kod - k tomu bych si nějak doklad musel vytvořit? Na co je vše potřeba myslet? Mohu poprosit o radu, jak na to, abych minimalizoval náklady a administrativu? -
Re: Prodej tištěných kopií obrazů
23. 6. 2023 22:02:58 | Ondřej Karbiš
Jen doplnění, nejsem plátce DPH, takže nevystavuji daňový doklad (neuvádím DPH/DIČ a pod.).
PS: Jedná se o příležitostné akce párkrát do roka, takže opravdu hledám co nejjednoduší řešení. -
Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů
23. 6. 2023 23:02:46 | Libor Jiránek
Dobrý den, pokud je to jenom párkrát do roka, tak využijte některý z terminálů s vyšším poplatkem pro příležitostný prodej, např. SumUp. Umím ho případně propojit i s malou registrační pokladnou ve velikosti terminálu a prodeje se mohou přenášet do cloudového fakturačního systému. Pokud byste přijímal platební karty častěji, doporučuji využít nabídku platebního terminálu s polovičními poplatky a pokladnou v jenom, navíc teď v akci ho můžete mít zdarma na 1/2 roku.
-
Re: Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů
24. 6. 2023 16:51:20 | Ondřej Karbiš
Dobrý den, děkuji za odpověď. Hledám spíš nějakou cestu přes ruční vystavení dokladu na místě, opravdu bych nerad měl nějaké další systémy/terminály. Jen nevím co je vše za doklady potřeba a jak na to.
-
Re: Re: Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů
25. 6. 2023 22:55:31 | Libor Jiránek
Dobrý den, v tom případě přijímejte pouze hotovost a vystavujte paragony. Pro akceptaci platebních karet potřebujete vždy nějaké technologie a zařízení. Žehličky na embosované karty už asi nikdo nezapůjčuje.
-
Re: Re: Re: Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů
26. 6. 2023 11:06:02 | Ondřej Karbiš
Asi jsme se nepochopili, já vlastním samozřejmě terminál na příjem karet, jak od Comgate, tak Sumup. Jen mi nejsou jasné povinnosti s vystavováním dokladů krom účtenek k platbě, které se dají odeslat e-mailem. Našel jsem, že k platbě kartou lze vystavit i paragon, pokud tedy tomu tak je, asi není co řešit :)
-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů
30. 6. 2023 9:39:26 | Libor Jiránek
Dobrý den, ano, i k platbě kartou lze vystavit paragon. Registrační pokladny běžně vystavují paragony (účtenky) a na nich máte částku hrazenou kartou, nebo kombinací plateb hotově/kartou/poukázkou.
-
Stěhování
21. 6. 2023 5:13:13 | Vlasta Ehrenmannová
Dobrý den
Včera u nás proběhlo stěhování
Chtěla jsem po pánovi nějakou účtenku před stěhováním mi řekl kolík to stojí za hodinu, měli to také na stránkách firmy. Po ukončení mi jeden z nich řekl sumu a když jsem požádala o fakturu,volal majiteli firmy, který se zdráhal. Doufám že mi nakonec doklad pošlou protože jsem zaplatila 27500 a nevím za co, protože pán cenu spočítal na telefonní kalkulačce. Jsou povinní vystavit doklad,fakturu? Na koho se mám obrátit? -
Re: Stěhování
23. 6. 2023 15:49:47 | Libor Jiránek
Dobrý den, slušné firmy vystavují účtenky obratem a ani nečekají, až je vyzvete. Pokud vám nevystaví účtenku ani na požádání, můžete se obrátit na úřady, které jsou v článku uvedené, jako dohledové.
-
Manikúra
31. 5. 2023 11:22:45 | Alena
Dobrý den před rokem jsem začala podnikat v manikúra - modelaz nehtu. V te době mi bylo receno ze stačí vést deník tržeb zapisovat, nemusim paragony. A dnes ze zivnostenskyho uradu ze si zkontroluji jak vypisuji paragony
-
Re: Manikúra
31. 5. 2023 13:30:43 | Libor Jiránek
Dobrý den, podle živnostenského zákona jste na požádání zákazníka povinna mu vystavit paragon. Odhaduji, že si přijdou zkontrolovat toto. V dnešní době je jednoduché ve vašem oboru předejít všem pochybnostech velmi levně a jednoduše. Sám to budu teď řešit takto v nové provozovně. Za 1,- Kč měsíčně můžete mít platební terminál, který umí evidovat i hotovostní platby.