Kdy a jaký doklad je prodávající povinen vystavit zákazníkovi
Jedna účtenka, nazývaná též paragon, nebo zjednodušený daňový doklad, malý kousek papíru, ale málokdo si dokáže představit, jak je to složitý dokument a musí být vystaven v souladu hned se šesti zákony.
- EET účtenka (podle Zákona o evidenci tržeb)
- Doklad o koupi (podle Zákona o ochraně spotřebitele)
- Daňový doklad (podle Zákona o DPH)
- Povinnost vystavit zákazníkovi účtenku (podle Živnostenského zákona)
- Zákon č. 539/1992 Sb., §39 odst. 2, Puncovní zákon
- Zákon 307/2013 Sb., o povinném značení lihu
EET účtenka
EET účtenka není plnohodnotný doklad, který splňuje všechny náležitosti dokladu o koupi pro spotřebitele. EET účtenka musí obsahovat:
- fiskální identifikační kód (nebo podpisový kód pokladny, pokud zrovna nejde internet)
- bezpečnostní kód poplatníka
- označení provozovny, v níž je tržba uskutečněna
- označení pokladního zařízení, na němž je tržba evidována
- pořadové číslo účtenky
- datum a čas (v sekundách) přijetí tržby (nebo vystavení účtenky, pokud byla vystavena dříve)
- celkovou částku tržby
- a zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Dle § 18 odst. 1 písm. b) a § 20 zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Dohledovým orgánem je Finanční správa ČR a Celní správa.
Nákupní doklad o koupi
Vystavuje se na žádost a pro potřeby zákazníka, aby věděl, kdo, kde, kdy, co a za kolik mu prodal. Doklad musí obsahovat:
- datum uskutečnění prodeje
- označení či popis zboží
- jeho kupní cenu
- identifikační údaje prodávajícího (jméno a příjmení živnostníka, nebo název prodávajícího, jde-li o obchodní společnost)
- identifikační číslo (IČ)
- jeho sídlo
- údaj o tom, že prodávané zboží je použité
- nebo trpí vadou, pro kterou byla poskytnuta sleva z kupní ceny
Dle § 16 a § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dohledovým orgánem je Česká obchodní inspekce.
Daňový doklad
Pokud je prodejce plátce DPH, musí vystavit zákazníkovi na požádání i daňový doklad. Jde-li o cenu nižší, než 10tis. Kč, pak stačí zjednodušený daňový doklad a ten musí obsahovat:
- Jméno a příjmení, nebo název prodávajícího
- Jeho sídlo, nebo adresa provozovny
- Daňové identifikační číslo (DIČ)
- Cenu včetně sazby DPH, nebo sdělení, že jde o plnění osvobozené od DPH
- Datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP)
- Datum vystavení
- Evidenční číslo dokladu
- Rozsah a předmět plnění (název zboží, služby
Důe § 29 a násl. Zákona o DPH. POZOR! Pokud tyto náležitosti uvedete a nejste plátce DPH, tak musíte podat přiznání a daň státu odvést, ale příjemce si nemůže uplatnit odpočet na vstupu!
Účtenka podle Živnostenského zákona
Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno (§ 31 odst. 14):
- označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením
- identifikačním číslem osoby (bylo-li přiděleno)
- datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby
- druh zboží nebo služby
- cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak
Pokud odmítnete na žádost zákazníka vydat doklad o prodeji zboží, nebo poskytnutí služby, nebo neuvedete zákonem stanované údaje, dopouštíte se přestupku podle § 62 odst. 1 písm. r).
Dohledový orgán Živnostenský úřad.
Kolik tedy vlastně dostane zákazník účtenek při nákupu?
Jednu, v extrémním případě i tři.
Dostanu účtenku automaticky, nebo na požádání?
EET účtenka musí být vystavena automaticky a před přijetím evideované tržby a umístěna do zóny zákazníka, aby s ní mohl volně manipulovat. Doklad o koupi a Daňový doklad prodejce vystaví na požádání.
Se dvěmi účtenkami se nejčastěji setkáte v trafikách, které tisknou "malou" EET miniúčtenku, která odpovídá náležitostem dle Zákona o evidenci tržeb a na požádání Vám prodejce vytiskne "velkou účtenku". Je to hned ze dvou důvodů. Rychlost obsluhy a úspora papíru.
Elektronické účtenky
Elektronická účtenka byla původně určena pro elektronické obchody, když měly ještě povinnost evidovat tržby hrazené platební kartou. V dnešní době se tak s ní setkáte u těchto obchodů spíše už jen v souvislosti s dárkovými poukazy a šeky.
Některé pokladní systémy využily možnost vystavovat elektronické účtenky i při běžném kontaktu se zákazníkem v obchodě. V takovémto případě si musí obchodník vyžádat nejprve souhlas zákazníka s vystavením elektronické účtenky. Finanční správa se však nestaví k tomuto způsobu vystavování účtenek pozitivně.
Finanční správa ČR k tomu doslova říká:
Přestože z výše uvedeného vyplývá, že vystavení účtenky v elektronické formě je obecně možné, musí dle názoru Finanční správy v případě, kdy jsou oba aktéři transakce (zákazník a poplatník) fyzicky přítomni, na základě volby zákazníka, vždy existovat možnost vystavení účtenky v jiné než elektronické formě. Předpokládáno je pak vystavení účtenky v tištěné podobě. Zákon teoreticky nevylučuje vystavení účtenky i opsáním povinných údajů z pokladního zařízení ručně. Finanční správa však takový způsob vystavení účtenky poplatníkům nedoporučuje, neboť se s ohledem na rozsah a složitost některých údajů, vystavují značnému riziku chybného nebo nečitelného uvedení povinných údajů na účtence a tím i riziku udělení pokuty.
Finanční správa upozorňuje, že případné vystavení elektronické účtenky zákazníkům, kteří o tuto formu vystavení účtenky neprojeví zájem, by představovalo obcházení smyslu ZoET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě. Pokud Finanční správa v rámci kontrolní činnosti zjistí vystavování účtenky v rozporu s vůlí zákazníka, bude takové jednání považovat za situaci, kdy účtenka nebyla vystavena v souladu se ZoET a při udělení pokuty bude takové porušení povinností možné vyhodnotit jako porušení povinností vykazující vysokou míru závažnosti, což bude mít zásadní vliv na výši udělené pokuty
Celé znění zde: Elektronická účtenka.pdf
Přidat komentář
Přehled komentářů
-
Festival
30. 5. 2023 21:23:00 | Lukáš J.
Dobrý den,
Budeme pořádat venkovní akci kde velmi rychle a velmi frekventovaně prodáváme pití do kelímků a jídlo na tácek.
Je potřeba každému vydat účtenku?
Lidí se tam protočí tisíce během večera a na místě ani není internet.
Kdyby přišla kontrola a bylo by to nutností, co mi hrozí?
Děkuji za odpověď. -
Re: Festival
31. 5. 2023 13:43:07 | Libor Jiránek
Dobrý den, účtenku stačí zákazníkovi vystavit na požádání, vy si musíte evidovat tržby. Asi bych to vyřešil klasickou pokladnou, kde bych si pod DPT tlačítka nastavil název a rovnou i cenu a jen ťukal na ně a pak rovnou na total. Účtenky nechával lézt nastřižené z pokladny, ať si je kdo chce vezme. A večer si vyjedete závěrku a máte i nezpochybnitelnou evidenci tržeb. Kdykoli během dne můžete tuto evidenci předložit případné kontrole.
-
Preprodej
17. 5. 2023 11:34:29 | Čestmír
Dobrý den,
Mám na vás dotaz. Otevřel jsem si živnost Velkoobchod a maloobchod. Mám v plánu preprodavat náhradní díly na auta. Musim si uschovavat faktury za kolik jsem díly koupil, nebo stačí faktury za kolik díly prodavam. Dekuji moc za odpoved -
Re: Preprodej
17. 5. 2023 11:43:36 | Libor Jiránek
Dobrý den,
doporučuji si přijaté faktury uchovávat, i kdybyste uplatňoval náklady paušálem. Z kontrol v minulosti, když jsem měl ještě obchod si pamatuji, že ČOI po mně chtěla i pořizovací doklady. -
Dotaz
24. 4. 2023 18:43:31 | Andrš
Dobrý den, mám špatnou zkušenost s koupi vozu. Odkoupil jsem vůz, ale po měsíci jsem zjistil že byla špatně udělaná automatická převodovka. Je stále v záruce ale nemám k ní doklad. Doklad má zřizovatel automatu a nechce mi vystavit kopii kterou má v archivu abych to mohl reklamovat. Dá se nějak dostat kopie z opravny? Děkuji
-
Re: Dotaz
24. 4. 2023 18:57:21 | Andrš
Autoservis ví moc dobře o co jde ale řekli mi že bez faktury oprava nebude
-
Letenky
23. 2. 2023 12:05:22 | Iva
Dobrý den,
letecká společnost nám odmítá vystavit fakturu či účtenku s tím, že šlo o mezinárodní let a nebylo účtováno DPH. Jako dostačující uvádějí potvzení o rezervaci, které ale neobsahuje jejich ani naše fakturační úddaje. Je to legální postup? Nevím, co dát do účetnictví a připadá mi to podezřelé.
Předem děkuji za odpověď
Iva -
Re: Letenky
8. 3. 2023 9:48:28 | Markéta
Řešila jsem to samé. Jako doklad slouží letenka jako taková. Během nákupu uvádíte adresu a další údaje, stačí tedy název firmy uvést např.do řádku s adresou. V každé letence je pak rozpad ceny a celková zaplacená částka.
-
Re: Letenky
23. 2. 2023 13:02:22 | Libor Jiránek
Dobrý den, povinnost vystavit prodejní doklad neplyne jen ze zákona o DPH, ale tuto povinnost stanovují i další zákony, třeba živnostenský zákon, který říká:
"Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem osoby, bylo-li přiděleno, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. "
Nedokážu však posoudit, jestli letecká společnost provozuje činnost podle nějakého zvláštního právního předpisu, nebo se na ni živnostenský zákon nevztahuje.
Další povinnost vystavit účtenku vyplývá ze zákona o ochraně spotřebitele. Pokud ale jste firma, tak nejste spotřebitel.
Asi obrátil bych se asi na nějakého daňového poradce, nebo správce daně s dotazem, zda poskytnuté dokumenty plus pohyby na účtu, platební kartě, apod., dostatečnými pro uznání daňového výdeje. Pokud jste to platili v hotovosti, tak by vám měli vystavit příjmový pokladní doklad a i ten lze použít. Sice jako nedaňový ve smyslu DPH, ale jako daňově uznatelný výdaj pro výpočet daně z příjmu.
Osobně, přiznám se, podobné jednání z pohledu budování dobrého jména společnosti vůbec nechápu, že se někdo zdráhá vystavit jakékoli potvrzení o zakoupení zboží, nebo služeb. Z jedné strany vynakládají společnosti nemalé prostředky na budování dobrého jména a z druhé strany si ho takto degradují.
-
Povinné vydávání účtenek?
15. 2. 2023 22:21:22 | Kateřina
Dobrý den, mám nově zařízenou živnost a chci se ujistit. Když budu prodávat své výrobky, popř. Prodej oděvů atd. Jsem povinna vystavit účet/doklad nebo jen na vyžádání? A je rozdíl zda beru hotovost nebo budu přijímat platby pouze online ? Děkuji a pěkný den
-
Re: Povinné vydávání účtenek?
16. 2. 2023 1:01:43 | Libor Jiránek
Dobrý den, povinné vystavování účtenek přineslo EET. To už skončilo, takže předem vystavovat účtenky nemusíte. Rozdíl v tom, jestli je pravda provedena v hotovosti, nebo bezhotovostně rozdíl není.
-
náležitosti účtenky
7. 2. 2023 16:32:10 | Anna Novotná
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jestli je nezbytné, aby účtenka obsahovala údaj v jaké měně byla vystavena. Děkuji. -
Re: náležitosti účtenky
16. 2. 2023 1:02:56 | Libor Jiránek
Dobrý den, ano, je to důležité a nezbytné, protože různé měny mají různé kurzy.
-
potvrzení o zaplacení/faktura
3. 2. 2023 18:09:12 | Zuzka
Dobrý den,
Jsem lektorka a budu otevírat kurzy na sebe(nic velkého). Mám živnost. Je potřeba vystavovat fakturu před zaplacením kurzu zákazníkovi, či poté doklad o zaplacení nebo obojí jen pokud si zákazník vyžádá?
Děkuji moc. -
vydání účtenky
17. 1. 2023 9:55:00 | Eva
Dobrý den,
prodávám potraviny a chtěla jsem se zeptat, jsem povinna vydávat účtenku každému zákazníkovi i bez jeho vyžádání? Většina ji na místě zahodí.
Samozřejmě, pokud by oni požádal, ráda ji vytisknu.
Děkuji za odpověd. -
Re: vydání účtenky
17. 1. 2023 11:26:57 | Libor Jiránek
Dobrý den, povinnost vystavit účtenku obratem a předat zákazníkovi před přijetím platby skončila zrušením zákona o EET. Doporučuji se ale každého zákazníka před ukončením prodeje na vytištění účtenky zeptat. Některé pokladní systémy umí i tzv. mikroúčtenku, což je asi 2 cm proužek papíru.
-
učet
14. 1. 2023 1:26:07 | Tomáš
Dobrý den ,chtěl bych se zeptat ,mám ve smlouvě o poskytování služeb, že mi mají posílat na email účtenku ,ale každý 3. měsíc mi nechodí. Jsem povinen zaplatit za nedodané účtenky platit?
Jelikož mi začli vyhrožovat soudy a exekucí . A když jsem se ptal kdy mi dodají účty tak je to nezajímalo. Děkuji za Vaši odpověd'. -
Re: učet
14. 1. 2023 21:18:15 | Libor Jiránek
Dobrý den, záleží na více okolnostech, např. jestli máte platební údaje uvedené ve smlouvě, nebo ne, jestli jste podnikatel, nebo soukromá osoba, apod. Pokud jste soukromá osoba, doporučuji se obrátit s dotazem na ČOI, dTest, SOS, nebo některou z bezplatných právních poraden.
-
Povinnost vystavit fakturu
5. 12. 2022 21:12:00 | Michal
Dobrý den, plánujeme provozovat vzdělávací on-line kurzy na základě volné živnosti. Máme povinnost po objednání kurzu zákazníkem a platbě kurzu převodem na účet vydávat fakturu nebo nějaký doklad zákazníkovi? Nebo tuto povinnost máme jen tehdy, pokud si zákazník doklad vyžádá. Předem děkujeme za Vaši odpověď.
-
Re: Povinnost vystavit fakturu
6. 12. 2022 11:10:00 | Libor Jiránek
Dobrý den, dle mého názoru minimálně máte povinnost takovýto příjem bez zbytečného odkladu zaevidovat. Tzn. že následné předání (fyzicky, nebo elektronicky) dokladu zákazníkovi je již jen formalita, kterou můžete vyřešit okamžitě na místě, nebo okamžitě po požádání. Doporučuji platební terminál FiskalPro N3 (https://www.jiranek.cz/produkt/fiskalpro-n3/), který malý a přenosný a umí jak okamžitě zaevidovat hotovostní transakci, tak přijímat platby kartou a ihned k transakci vytisknout pro zákazníka doklad. Terminál můžete mít teď zdarma, má vestavěný akumulátor a internet, takže jej můžete používat kdekoli v terénu. Na konci měsíce si vytisknete závěrku a tu zaúčtujete. Pro platbu předem umí ekonomické systémy vystavovat zálohové faktury s platebním QR kódem, kterou zákazníkovi pošlete, ten ji uhradí a vy k ní v ekonomickém systému vytvoříte daňový doklad, který můžete zákazníkovi opět rovnou z ekonomického systému zákazníkovi poslat. Vystavit daňový doklad máte ze zákona povinnost do 14 dní od přijetí platby.
-
nárok na účtenku
22. 11. 2022 13:54:44 | Pavel
Dobrý den,
v únoru jsem byl ubytován na horách. Platba nad 10.000,- O účtenku (fakturu) jsem si nepožádal v době pobytu. Nyní potřebuji účtenku vystavit zpětně. Ubytování však tvdí, že už to není možné. Je nějaká lhůta v které mám na vystavení nárok? Děkuji -
Re: nárok na účtenku
22. 11. 2022 15:01:32 | Libor Jiránek
Dobrý den, každý ekonomický subjekt má zákonné povinnosti uchovávat dokumenty po určitou dobu. Vy doklad nežádáte vystavit zpětně, ale žádáte o jeho kopii a každý poctivý podnikatel, který nemá nepořádek ve své evidenci (nebo nekrátí tržby) by měl umět takovýto doklad dohledat. Pokud je to faktura a jsou na ní vaše údaje, tak v tom ze svého pohledu nevidím vůbec žádný problém. Kdyby to byla účtenka z nějakého obchodu, kde jich mají stovky denně, tak bych to pochopil. Lhůta na vystavení je hned v okamžiku daňového plnění, v některých případech nejdéle do 14 dní. Ale jak jsem již uvedl, žádejte o kopii vašeho dokladu.
-
doklad
29. 9. 2022 17:28:58 | Šárka
Dobrý den, mám dotaz. Začínám prodávat své výrobky přes internet. Jsem fyzická osoba s IČ. Na své klientky mám jen jméno, příjmení, email a telefon, protože posílám přes zásilkovnu a tak jejich adresu nemám. Jaký doklad musím vystavit, klasickou fakturu? A když nemám jejich adresu?
Děkuji
Šárka -
Re: doklad
30. 9. 2022 13:32:00 | Libor Jiránek
Dobrý den, fakturu můžete vystavit i bez adresy zákazníka.
-
Dotaz
16. 2. 2022 20:41:49 | Petra
Dobrý den, dnes jsem tankovala za 1 349,80 Kč, dostala jsem doklad na 1351 Kč, což mě zarazilo. Na dokladu byl účtován tisk 1 Kč. Je ze zákona možné platit za tisk Eet dokladu?
Děkuji P. -
Není uctenka k objednávce jidla
26. 11. 2021 17:01:01 | Damejidlo
Dobrý den, objednal jsem si přes portál Damejidlo 5x pizzu z pizzerie Ristorante Fabiano. Jidlo doručeno, ale chyběla uctenka. Na mou zadost o uctenku přišla odpověď, ze na to má restaurace čas týden. Dnes jsou to již dva týdny a uctenka mi stále nepřišla. Dá se proti tomu nějak bránit? Má restaurace povinnost vydat mi účet?
Moc dekuji -
Re: Není uctenka k objednávce jidla
26. 11. 2021 17:18:42 | Libor Jiránek
Dobrý den, optejte se prosím dle jakého zákona mají na vystavení účtenky týden. Já takový neznám. Dle mého názoru Vám musí prodávající vystavit platný daňový (fakturu), nebo zjednodušený daňový doklad (paragon) ihned při úhradě a převzetí zboží. Seriózní prodejce vám vystaví účtenku automaticky ihned, nebo se vás minimálně při prodeji zeptá, jestli ji chcete vystavit. Jak se proti tomu bránit vám poradí asi jedině ČOI (má dohled nad Zákonem na ochranu spotřebitele), nebo Živnostenský úřad (má dohled nad Živnostenským zákonem).
-
nevydali mi zadni doklad
7. 3. 2021 16:19:25 | Evzen
Nakupoval u KFC terminalu, po zaplaceni nevytiskla se zadna uctenka. Po te co mi prinesla holka z personalu taska s nakupem/ s to co jsem objednal/ rekla ze v terminalu dosel papir a uctenku ne dostanu. Pokud to opravdu chci musim pockat par hodin. A jeste mi rekla ze uctenky muzou vydavat az do 48 hodin po prodeje zbozi /v ripade idlo/. Je to tak, nebo ?
-
Re: nevydali mi zadni doklad
8. 3. 2021 10:54:14 | Libor Jiránek
Dobrý den pane Evžene. Vás, jako zákazníka to nemusí vůbec zajímat, nejaký došlý papír v tiskárně. Vy máte nárok na řádný doklad, vytištěnou účtenku hned při platbě. Pokud jim došel papír v tiskárně a nemají ho, tak ať vám napíšou paragon v ruce.