0 Kč

Kdy a jaký doklad je prodávající povinen vystavit zákazníkovi

Jedna účtenka, nazývaná též paragon, nebo zjednodušený daňový doklad, malý kousek papíru, ale málokdo si dokáže představit, jak je to složitý dokument a musí být vystaven v souladu hned se šesti zákony.

  • EET účtenka (podle Zákona o evidenci tržeb)
  • Doklad o koupi (podle Zákona o ochraně spotřebitele)
  • Daňový doklad (podle Zákona o DPH)
  • Povinnost vystavit zákazníkovi účtenku (podle Živnostenského zákona)
  • Zákon č. 539/1992 Sb., §39 odst. 2, Puncovní zákon
  • Zákon 307/2013 Sb., o povinném značení lihu

EET účtenka

EET účtenka není plnohodnotný doklad, který splňuje všechny náležitosti dokladu o koupi pro spotřebitele. EET účtenka musí obsahovat:

  • fiskální identifikační kód (nebo podpisový kód pokladny, pokud zrovna nejde internet)
  • bezpečnostní kód poplatníka
  • označení provozovny, v níž je tržba uskutečněna
  • označení pokladního zařízení, na němž je tržba evidována
  • pořadové číslo účtenky
  • datum a čas (v sekundách) přijetí tržby (nebo vystavení účtenky, pokud byla vystavena dříve)
  • celkovou částku tržby
  • a zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu

Dle § 18 odst. 1 písm. b) a § 20 zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Dohledovým orgánem je Finanční správa ČR a Celní správa.

Vzorová EET účtenka

Nákupní doklad o koupi

Vystavuje se na žádost a pro potřeby zákazníka, aby věděl, kdo, kde, kdy, co a za kolik mu prodal. Doklad musí obsahovat:

  • datum uskutečnění prodeje
  • označení či popis zboží
  • jeho kupní cenu
  • identifikační údaje prodávajícího (jméno a příjmení živnostníka, nebo název prodávajícího, jde-li o obchodní společnost)
  • identifikační číslo (IČ)
  • jeho sídlo
  • údaj o tom, že prodávané zboží je použité
  • nebo trpí vadou, pro kterou byla poskytnuta sleva z kupní ceny

Dle § 16 a § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dohledovým orgánem je Česká obchodní inspekce.

Daňový doklad

Pokud je prodejce plátce DPH, musí vystavit zákazníkovi na požádání i daňový doklad. Jde-li o cenu nižší, než 10tis. Kč, pak stačí zjednodušený daňový doklad a ten musí obsahovat:

  • Jméno a příjmení, nebo název prodávajícího
  • Jeho sídlo, nebo adresa provozovny
  • Daňové identifikační číslo (DIČ)
  • Cenu včetně sazby DPH, nebo sdělení, že jde o plnění osvobozené od DPH
  • Datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP)
  • Datum vystavení
  • Evidenční číslo dokladu
  • Rozsah a předmět plnění (název zboží, služby

Důe § 29 a násl. Zákona o DPH. POZOR! Pokud tyto náležitosti uvedete a nejste plátce DPH, tak musíte podat přiznání a daň státu odvést, ale příjemce si nemůže uplatnit odpočet na vstupu!

Účtenka podle Živnostenského zákona

Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno (§ 31 odst. 14):

  • označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením
  • identifikačním číslem osoby (bylo-li přiděleno)
  • datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby
  • druh zboží nebo služby
  • cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak

Pokud odmítnete na žádost zákazníka vydat doklad o prodeji zboží, nebo poskytnutí služby, nebo neuvedete zákonem stanované údaje, dopouštíte se přestupku podle § 62 odst. 1 písm. r).

Dohledový orgán Živnostenský úřad.

Kolik tedy vlastně dostane zákazník účtenek při nákupu?

Jednu, v extrémním případě i tři.

Dostanu účtenku automaticky, nebo na požádání?

EET účtenka musí být vystavena automaticky a před přijetím evideované tržby a umístěna do zóny zákazníka, aby s ní mohl volně manipulovat. Doklad o koupi a Daňový doklad prodejce vystaví na požádání.

Se dvěmi účtenkami se nejčastěji setkáte v trafikách, které tisknou "malou" EET miniúčtenku, která odpovídá náležitostem dle Zákona o evidenci tržeb a na požádání Vám prodejce vytiskne "velkou účtenku". Je to hned ze dvou důvodů. Rychlost obsluhy a úspora papíru.

Elektronické účtenky

Elektronická účtenka byla původně určena pro elektronické obchody, když měly ještě povinnost evidovat tržby hrazené platební kartou. V dnešní době se tak s ní setkáte u těchto obchodů spíše už jen v souvislosti s dárkovými poukazy a šeky.

Některé pokladní systémy využily možnost vystavovat elektronické účtenky i při běžném kontaktu se zákazníkem v obchodě. V takovémto případě si musí obchodník vyžádat nejprve souhlas zákazníka s vystavením elektronické účtenky. Finanční správa se však nestaví k tomuto způsobu vystavování účtenek pozitivně.

Finanční správa ČR k tomu doslova říká:

Přestože z výše uvedeného vyplývá, že vystavení účtenky v elektronické formě je obecně možné, musí dle názoru Finanční správy v případě, kdy jsou oba aktéři transakce (zákazník a poplatník) fyzicky přítomni, na základě volby zákazníka, vždy existovat možnost vystavení účtenky v jiné než elektronické formě. Předpokládáno je pak vystavení účtenky v tištěné podobě. Zákon teoreticky nevylučuje vystavení účtenky i opsáním povinných údajů z pokladního zařízení ručně. Finanční správa však takový způsob vystavení účtenky poplatníkům nedoporučuje, neboť se s ohledem na rozsah a složitost některých údajů, vystavují značnému riziku chybného nebo nečitelného uvedení povinných údajů na účtence a tím i riziku udělení pokuty.

Finanční správa upozorňuje, že případné vystavení elektronické účtenky zákazníkům, kteří o tuto formu vystavení účtenky neprojeví zájem, by představovalo obcházení smyslu ZoET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě. Pokud Finanční správa v rámci kontrolní činnosti zjistí vystavování účtenky v rozporu s vůlí zákazníka, bude takové jednání považovat za situaci, kdy účtenka nebyla vystavena v souladu se ZoET a při udělení pokuty bude takové porušení povinností možné vyhodnotit jako porušení povinností vykazující vysokou míru závažnosti, což bude mít zásadní vliv na výši udělené pokuty

Celé znění zde: Elektronická účtenka.pdf

Pole s hvězdičkou * jsou povinná.

Přidat komentář

Přehled komentářů

  • Živnostník nedodal fakturu

    30. 8. 2024 12:30:03 | MM

    Měli jsem na domě práci klempíře za pár desítek tisíc korun. Po platbě nedodal fakturu. Tu chci pro případné řešení (reklamace, záruka na práci). Několikrát jsem urgoval, vždy slíbil dodání. Zatím ale nic. Podal jsem stížnost na ŽÚ. Co mohu dále dělat?

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Živnostník nedodal fakturu

      30. 8. 2024 13:12:16 | Libor Jiránek

      Dobrý den, doporučuji vyčkat na výsledek šetření Živnostenského úřadu.

      Odpovědět

  • Platby QR kódem

    18. 8. 2024 22:23:12 | Markéta Michálková

    Dobrý den, jakým způsobem postupovat, pokud budou klienti platit parkování pomocí QR kódu? Jak to je s účtenkami, když je to takto samoobslužné? A jakým způsobem to evidovat v daňovém přiznání? Děkuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Platby QR kódem

      30. 8. 2024 13:17:37 | Libor Jiránek

      Dobrý den, pokud budou platit QR kódem, tak budou uvidí zákazníci pohyb na výpisu z účtu. Pokud byste jim chtěli vytavovat účtenku rovnou, tak doporučuji použít řešení, které umí tisknout QR kód na účtenku. Z tohoto pokladního řešení si pak stáhnete závěrku a tu zaúčtujete. Případně si můžete do platebního QR kódu přidat nějaký váš VS, KS, SS a podle něj pak vždy za určité období vyfiltrovat úhrady a ty zaúčtovat.

      Odpovědět

  • Účtenka

    8. 8. 2024 19:50:00 | Edith

    Musí mě kadeřnice vystavit účtenku automaticky, nebo na požádání ? Již 2 roky jo nedává, také při výstavách a podobně se ptají, zda chci účtenku. Považuji to za povinnost ?!?

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Účtenka

      10. 8. 2024 20:56:40 | Libor Jiránek

      Dobrý den, účtenku nemusí podnikatel vystavit automaticky, to platilo jen za EET. V současné době je to na požádání. Podnikatelé se vás na to ptají z ekonomických a ekologických důvodů, protože většina zákazníků účtenku nechce, tak je zbytečné ji tisknout automaticky.

      Odpovědět

  • kopie účteny

    6. 8. 2024 17:20:42 | Zuzana

    Dobrý den, zákazník od nás požaduje zaslání kopie dokladu o nákupu zboží z r.2018. Je zákonem daná lhůta pro prodejce, po jakou je povinen tyto doklady dodat na vyžádání zákazníka? Děkuji za odpověď.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: kopie účteny

      6. 8. 2024 18:20:42 | Libor Jiránek

      Dobrý den, myslím si, že není. Ale přesněji by vám to zodpověděly dohledové orgány. Např. já sám za sebe s tím nemám problém, pokud chce po mně zákazník nějaký starý doklad, protože je mám v evidenci a je to pro mě otázka pár kliknutí.

      Odpovědět

  • Doklad při platbě Bankovním převodem

    8. 7. 2024 13:14:26 | Nikol

    Dobrý den, vedu evidenci příjmu a výdajů, pořádám různé akce. Vstupné na akce se platí hotově/bankou. Jedná paní, která zaplatila vstup přes banku chce po mě doklad o zaplacení vstupného, aby si mohla vstupné dát do účetnictví, jak mám vystavit potvrzení o zaplaceni? Hotově vystavuji příjmový pokladní doklad ale skrz banku, moc nevím, jak to mám udělat? Děkuji moc za pomoc!

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Doklad při platbě Bankovním převodem

      8. 7. 2024 13:32:00 | Libor Jiránek

      Dobrý den, možností máte několik. Nejjednodušší bude asi koupit si v papírnictví formuláře a fakturu v něm vypsat. Další možnost je si najít nějaký formulář na internetu. Nebo se zaregistrujte do nějaké fakturační služby (např. https://bit.ly/2JkjSeJ) a v ní si fakturu vytiskněte. Nebo si nainstalujte zdarma Money S3 Start a vněm fakturu vystavte.

      Odpovědět

  • Doklad při platbě kartou v automatu

    27. 6. 2024 9:26:22 | Vašut

    Dobrý den, stále častěji se např. při vstupech do objektů, anebo např. vozidel veřejné dopravy, setkáváme s tím, že se platí pouze kartou a automat nevydá žádný doklad (není přítomen nikdo, kdo by doklad mohl vydat). Proběhne "pípnutí" kartou a pak se jen otevře turniket. Na automatu ani není možnost volby tisku účtenky. Problém je, že účtenku potřebuji do účetnictví (kde "stopa" odepsání platby z účtu nestačí). Je tento postup vůbec legální? Jak získat uznatelný doklad? Stále častějším jevem je toto např při vstupu na rozhledny – když jste zde např. s dětskou skupinou, doklad prostě potřebujete.
    Děkuji
    Pozn. Podobný případ nastává v některých situacích prři využití QR platby.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Doklad při platbě kartou v automatu

      27. 6. 2024 11:17:06 | Libor Jiránek

      Dobrý den, v této situaci bych se asi obrátil s dotazem na svého správce daně, zda mu bude postačovat jako uznatelný pohyb na bankovním účtu. Praxe, kterou popisujete mi přijde zvláštní a možná i diskriminační, protože ne všichni můžou a umí platit bezhotovostně. Dopadne to tak, že spotřebitelé budou nespokojeni a dají mandát vládě, která opět zavede EET a tím pádem povinnost vystavovat účtenky.

      Odpovědět

  • Nacionále na faktuře

    3. 6. 2024 15:24:45 | Pavel Mráz

    Dobrý den, jaké údaje na dokladu (faktuře) o protistraně musí doklad nad 10 000,-, obsahovat, když jsem plátce DPH? Příjemce je zákazník bez IČO. Jedná se o automobilové náhradní díly a servis.
    Děkuji za odpověď

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Nacionále na faktuře

      27. 6. 2024 11:42:23 | Libor Jiránek

      Dobrý den, doporučuji použít některý z fakturačních systémů, které veškeré náležitosti na faktuře za vás pohlídají, např. iDoklad, Farturoid, Minifaktura, apod. Nebo si nainstalujte do PC třeba Money S3 Start (zdarma), nebo si u nás můžete objednat některý z neomezených kompletů.

      Odpovědět

  • Potvrzení o zaplacení zálohy

    15. 5. 2024 16:35:42 | Lenka

    Dobrý den, uhradila jsem převodem na účet dceři plavání. Požádala jsem o potvrzení o zaplacení a bylo mi řečeno, že při platbě převodem potvrzení nevystavují, jen při platbě v hotovosti. Já ale potvrzení potřebuji kvůli pojišťovně a vlastně i pro sebe když jsem za službu zaplatila. Děkuji za odpověď

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Potvrzení o zaplacení zálohy

      15. 5. 2024 18:17:22 | Libor Jiránek

      Dobrý den, jako doklad vám bude určitě stačit i výpis z vašeho účtu.

      Odpovědět

  • Opětovné vytisknutí paragonu

    13. 5. 2024 13:55:27 | Radka

    Dobrý den. Byla jsem koupit dceři boty k narozeninám. Účtenku jsem vložila do peněženky, která mi o dva dny později byla odcizena. Uvědomila jsem si to až nyní, po měsíci, kdy jsem dceři boty předávala. Mohu požádat obchod o ještě jedno vytisknutí v případě, že vím datum, kdy nákup proběhl? Děkuji.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Opětovné vytisknutí paragonu

      13. 5. 2024 15:52:28 | Libor Jiránek

      Dobrý den, požádat o vytištění kopie účtenky samozřejmě můžete. Záleží ale na tom, jestli obsluha má povolený přístup ke kopiím účtenek. Pokud jste platila kartou, tak vám stačí místo účtenky výpis z účtu, na kterém je platba uvedena.

      Odpovědět

  • Jaké doklady musím vystavit při prodeji aplikace

    8. 5. 2024 15:17:18 | Nicol

    Dobrý den, chtěl abych se optat, jaké doklady musím vystavit při objednávce/platbě za přihlášení do odběru aplikace. Bude stačit faktura, nebo musím mít objednávku i fakturu? Děkuji pěkně, Nicol

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Jaké doklady musím vystavit při prodeji aplikace

      8. 5. 2024 21:45:29 | Libor Jiránek

      Dobrý den, jakýkoli doklad (fakturu, paragon, pokladní doklad...) a objednávkou jen zdůvodníte vystavení tohoto dokladu, kdyby to někdo rozporoval. Někteří zákazníci ani doklad nechtějí, tak jim je ani nemusíte tisknout. Pouze platbu zaevidujete pro výpočet daní. Pravděpodobně budete mít k odběru aplikace i nějaké SW řešení nabídky (katalogu) s možností objednání a v něm můžete doklad rovnou elektronicky vystavit. Pokud ho nemáte, tak vám ho umím dodat v kompletním balíčku (web, administrace, DNS, SSL, doména, pošta...) od 135,- Kč bez DPH /měs. (20 produktů vč. variant).

      Odpovědět

  • Nárok na fakturu za pneu

    9. 4. 2024 18:29:13 | Petr Mlynařík

    Dobrý den,
    v pneuservisu jsem si nechal přezout auto. Po telefonu se předem domluvil na ceně za nákup za pneumatiky s majitelem firmy. Cenu za materiál (pneumatiky) si však ve výsledku majitel účtoval vyšší. Když jsem chtěl fakturu od nákupu pneumatik, řekl mi, že nedává fakturu od svého dodavatele. Dal mi pouze účtenku s rozpisem ceny za službu - přezutí pneu a za 4ks pneumatik. Mám nárok na to, aby mi dal fakturu k pneumatikám? Už i jen kvůli případné reklamaci pneu mám za to, že na to mám nárok. Děkuji a přeji pěkný den. Petr

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Nárok na fakturu za pneu

      9. 4. 2024 21:31:25 | Libor Jiránek

      Dobrý den, u ústní domluvy je problém, že je neprokazatelná, nebo velmi těžko prokazatelná. O kolik se může lišit prodejní cena od nabídky je tuším v Zákoně na ochranu spotřebitele a je to 10%, nebo 20%. Nebo to bývalo 10% a teď je to 20%. To si můžete dohledat. Problém ale bude ve vašem případě s prokázáním, že původní nabídka byla nižší. U pneumatik je obrovský problém v tom, že byly ceny díky silnému konkurenčnímu boji stlačeny obchodní marže na minimum a obchodníkům pak nezbývá prostor pro pokrytí i jen malých odchylek, např. nákladů na přepravu. Pokud jste dostal účtenku, tak jste dostal řádný doklad. Fakturu potřebuje pouze podnikatel, který si chce dát nákup do účetnictví a částka převyšuje 10tis. Kč. Pokud máte na mysli fakturu, jako jeho pořizovací doklad, tak na tu nárok nemáte. V případě reklamace vám stačí jakýkoli doklad, který prokazuje co jste si koupil, za kolik a u koho. V dnešní době je dostateční i např. výpis z účtu, kde máte pohyb platby kartou. Přeji příjemný zbytek dne.

      Odpovědět

  • Autoservis - nevystavil fakturu

    18. 3. 2024 17:35:30 | Eliška

    Dobry den,
    Dnes som bola v servise kde pri plateni som pytala fakturu, pan mi povedal ze ak mi ju vystavi bude to 21% navyse (uz podla mojho nazoru na celkom vysoku uctovanu sumu). V tom momente kedze som bola v spechu (a hlavne preto ze tam idem o tyzden znova) som to zaplatila a fakturu nedostala. Samozrejme mi je teraz jasne ze to nebude uplne podla zakona..
    Mozem o tyzden ziadat pana o vystavenie faktury spatne (doplatim co bude navyse kvoli DPH - platila som kartou takze mam zaznam o zaplateni). Ak sa pan bude krutit a nebude chciet vystavit spatne fakturu, na koho sa obratit prosim? Dakujem pekne za radu.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Autoservis - nevystavil fakturu

      20. 3. 2024 16:01:50 | Libor Jiránek

      Dobrý den, ve výše uvedeném článku máte uvedené konkrétní paragrafy Zákona o ochraně spotřebitele a Živnostenského zákona, podle kterých je vám povinen prodejce na požádání vystavit řádný doklad. Pokud to odmítne, můžete se obrátit na příslušný Živnostenský úřad, nebo ČOI.

      Odpovědět

  • Stačí jen jedna faktura?

    22. 2. 2024 16:00:32 | Daniel

    Dobrý den, rád bych se zeptal, zda-li když vystavím zákazníkovi fakturu se splatnosti 14 dnů a on jí v požadovaném termínu uhradí, tak zde je po uhrazení potřeba mu poslat ještě jednou fakturu, na které je napsáno například "Uhrazeno dne 22.2.2024"?

    Předem moc děkuji za odpověď!

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Stačí jen jedna faktura?

      22. 2. 2024 17:35:08 | Libor Jiránek

      Dobrý den, ne, to není potřeba. Potvrzení úhrady má v jeho bankovnictví a pak i na výpisu z účtu.

      Odpovědět

  • Objednávka + faktura nebo jen faktura

    31. 1. 2024 9:47:47 | Lukáš Sterenčák

    Dobrý den,

    Začal jsem vyrábět výrobky na míru, objednávku příjmu na základě poptávkového formuláře na webu, nebo pomocí zprávy na sociální síti. Musím vytváře objednávky a párovat je s platbou a fakturou? Nebo stačí jen vytvoření faktury? Reálně si potvrdím zboží se zákazníkem, vystavím fakturu s okamžitou splatností a po úhradě začnu vyrábět. Je tedy potřeba vytvářet dokument s objednávkou nebo to není nutné? Předem děkuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Objednávka + faktura nebo jen faktura

      31. 1. 2024 12:12:00 | Libor Jiránek

      Dobrý den, faktura stačí. Samozřejmě je lepší mít potvrzenou, nebo zákazníkem vytvořenou objednávku, aby pak nerozporoval provedení. Ale fakturu můžete vystavit samostatně. Mým zákazníkům dodávám řešení webových stránek, které už od 170,- Kč/měs. má v ceně napojení na fakturační systém, tzn. zákazníkem vytvořenou objednávku na webu překlopíte přímo do faktury a ta se může rovnou zákazníkovi poslat. Rychlé, jednoduché, praktické.

      Odpovědět

  • Účtenku, paragon, faktura

    25. 1. 2024 10:45:56 | Jitka

    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zakládám si zivnost na uklid. Samozřejmě nebudu platce DPH. Musím klientovi vystavit fakturu nebo paragon? Co vlastně vše musím vystavit? Převážně budou platby v hotovosti. Děkuji za odpověď.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Účtenku, paragon, faktura

      25. 1. 2024 11:13:00 | Libor Jiránek

      Dobrý den, stačí, když si zakoupíte v papírnictví paragony a klientovi jej na jeho žádost vydáte. Faktura (velký doklad) je potřeba až nad 10tis. Kč, nebo pokud budete zákazníkovi poskytovat služby hrazené bezhotovostně se splatností. Existují i další možnosti vystavování např. v aplikacích v mobilu, ale to je na delší povídání a naučení vás s nimi pracovat.

      Odpovědět

  • Kopie o provedené práci

    29. 12. 2023 14:24:22 | Libuše

    Dobrý den, mám dotaz. Jsem vlastníkem bytu. Společenství sjednalo výměnu stoupaček. Měla jsem podepsat vymenu a stav měřáků. ˇJe řemeslník povinnen me dát kopii , co jsem podepsala?? Děkuji za odpověd.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Kopie o provedené práci

      29. 12. 2023 23:56:24 | Libor Jiránek

      Dobrý den, povinen nevím, to se musíte zeptat právníka. Ale slušný řemeslník vám dá rovnou do ruky kopii toho, co podepisujete. Pokud to odmítne, odmítněte mu to podepsat. Doporučuji si minimálně to, co podepisujete vyfotit mobilem.

      Odpovědět

  • Výdajivý pokladní doklad u neziskovky-spolku

    16. 12. 2023 18:22:27 | Kateřina

    Dobrý den, je nezbytné vystavovat jedné osobě ze "spolku" za nákup občerstvení u více prodejců separátní doklad?
    Např: maso u řezníka, pivo v pivovaru, pečivo v pekárně nakoupí jedna osoba, které musím vystavit výdajový doklad z pokladny spolku, budu mu vystavovat pro každého prodejce jeden doklad, nebo lze vystavit na jednom dokladu celkovou výši od všech prodejců, kteří budou uvedeni na jednom dokladu?
    Moc děkuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Výdajivý pokladní doklad u neziskovky-spolku

      18. 12. 2023 9:16:01 | Libor Jiránek

      Dobrý den, váš dotaz je spíš na daňového poradce. Já jsem se bohužel ve své praxi zatím se stejným případem nesetkal, tak vám neumím poradit. Nicméně pokud tím spolkem myslíte nějaké sdružení živnostníků, tak záleží na tom, jestli má nějakou právní formu, nebo ne. Další možnost mě napadá evidovat na jednoho z nich, na pokladně si nastavit oddělení pro každého z nich a pak si vyjet závěrku DPT a podle jejích výsledků si mezi sebou rozúčtovat a rozdělit tržbu.

      Odpovědět

  • Jednorázový prodej vlastních obrazu a tištěných obrazu

    20. 11. 2023 21:03:50 | gabriel

    Dobrý den, dcera ,která ještě není plnoletá chce na festivalu prodávat svoje obrazy a tištěné kopie svých obrazu. Samozřejmě nemá živnost. Jak je to s účtenkou a za kolik může prodat, aby z toho nebyly potíže. Děkuji za odpověď. Gabriel

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Jednorázový prodej vlastních obrazu a tištěných obrazu

      23. 11. 2023 13:38:28 | Libor Jiránek

      Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, bohužel ale s autorským právem nemám praktickou zkušenost, pouze nějaké obecné povědomí. Dle veřejně dostupných informací na prodej vlastních uměleckých děl v České republice neexistuje žádný zákon, který by stanovil minimální věk pro prodej uměleckých děl. Pokud tedy máte umělecké dílo, které jste vytvořili sami, můžete ho prodat bez ohledu na svůj věk. Tuto informaci si ale ověřte od někoho kovanějšího.

      Odpovědět

  • Autorské dílo

    13. 11. 2023 1:20:29 | Kateřina

    Dobrý den, mám jako fyzická osoba IČ a podníkám ve sféře video záznamů. Na dalších akcích budu potřebovat spolupracovat s malým štábem, jakožto asistencí, ale jsou to většinou lidí, které nemaji IČO, například. Tedy já fakturu vystavuji vždy na svoje fakturační udáje, ale chtěla bych zjistit, na jaké podstatě pak z celkového přijmu můžu zaplatit asistentům, abych to dala do finanční evidenci. Vím, že existuje smlouva o autorské dílo, které tito lidí vlastně vytvoří běhěm takovýchto akcí, ale nenašla jsem informaci jestli můžu jakožto fyzická osoba podnikatel takovouto smlouvu napsat a podepsat. Nebo existuji další způsoby jak lze toto udělat? Nebo spíše musím hledat lidí s IČO ?

    Předem děkuji,
    K.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Autorské dílo

      23. 11. 2023 13:53:32 | Libor Jiránek

      Dobrý den, nejjednodušší by bylo si najít lidi, kteří vlastní ŽL. Oni by vystavili fakturu vám a vy pak finální fakturu zákazníkovi. Pohlídejte si ale Švarcsystém, aby si nezakládali živnost jenom kvůli vám a jejich podnikání neneslo známky pracovního poměru. V takovém případě by bylo lepší sepsat DPP, nebo DPČ. Toto je už ale otázka spíše na kované personalisty.

      Odpovědět

  • Platnost bankovního výpisu v případě ztráty účtenky a uplatňován

    10. 11. 2023 22:14:29 | Mečislav Chorzempa

    Dobrý den,
    prosím o uvedení zákona, regulace umožňující zákazníkovi předložit výpis z účtu při úhradě platební kartou za zboží, které je později reklamováno.
    V mém případě se stalo, že jsem nenašel příslušnou účtenku - paragon a prodejce nechce uznat doklad o úhradě vystavený bankou, který by měl být uznán jako náhradní doklad pro příslušnou reklamaci. Předem děkuji.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Platnost bankovního výpisu v případě ztráty účtenky a uplatň

      11. 11. 2023 17:57:10 | Libor Jiránek

      Dobrý den, mělo by to být podle zákona 634/1992 Sb. ochraně spotřebitele. Více vám k tomuto tématu sdělí ČOI, která nad ním vykonává dohled.

      Odpovědět

Novinky

  • 18 Zář 2024

    Aktualizace Money S3 2025

    Zjistěte vše o nejnovější aktualizaci ekonomického systému Money S3 pro rok 2024. Tato aktualizace přináší řadu zásadních novinek a vylepšení, které vám pomohou efektivněji spravovat vaše finance.

  • 06 Zář 2024

    Certifikovaný profesionál Money S3 2024

    S hrdostí oznamuji, že jsem po čtyřiadvacáté úspěšně složil certifikační zkoušku Money S3. Tento milník je důkazem mého trvalého závazku a hlubokého porozumění v oblasti účetního softwaru Money S3. Každá zkouška představuje náročný test znalostí a dovedností, a jsem rád, že jsem opět prokázal své schopnosti a odbornost. Úspěch v tomto testu mě motivuje k dalšímu profesnímu růstu a zdokonalování se v oblasti účetnictví a finančního řízení.

  • 23 Čec 2024

    AKCE! Do 2. 8. 2024 sleva 50% na Money S3

    Pro všechny účetní a firmy přichází jedinečná příležitost získat přední účetní software Money S3 za poloviční cenu

  • 20 Čec 2024

    Novinky v ekonomickém systému Money S3

    Money S3, populární účetní software ve střední Evropě, pravidelně prochází aktualizacemi a vylepšeními, které přinášejí uživatelům nové funkcionality a zvýšenou bezpečnost

  • 28 Dub 2023

    Money S3 a Gmail

    Snažíte se odesílat doklady z Money S3 přes Gmail, ale ten vám neustále hlásí chybu ověření? Chyba není v přihlašovacím jménu, ani heslu. 

  • 18 Úno 2023

    Jak poslat velké soubory emailem

    Jednoduše na email odešlete soubory až do velikosti 5 GB. Bez registrace a zdarma pomocí e-mailu nebo zabezpečeného odkazu. 

  • 03 Pro 2022

    Aktualizace Money S3 2023

    Opět se nám blíží nový rok a je nejvyšší čas na předplatné aktualizací Money S3 na další rok, aby váš přechod na nový účetní rok proběhl hladce

  • 23 Lis 2022

    Napojení pokladny Euro 150 na Pohodu

    Protože nikde nenajdete návod jak napojit pokladnu Euro 150 TEi Flexy na Pohodu, vytvořil jsem pro vás návod se screenshoty.

  • 20 Říj 2022

    Jak přepnout pokladnu Euro 150 do režimu bez EET?

    Pro správné nastavení je potřeba dodržet tento postup.

  • 18 Říj 2022

    Certifikace Money S3 2022

    Absolvoval jsem certifikační školení a úspěšně složil certifikační test

Archív